Písmená v nápise #TRNAVA na pešej budú tentoraz ladiť viac ako kedykoľvek predtým
Súčasťou zadania bolo použitie spoločnej farebnej palety, čo má prispieť k tomu, aby zo známeho hashtagu vzniklo ucelené a harmonické dielo.
O našu už tradičnú výtvarnú dominantu neprídeme ani tento rok; napriek tomu, že z pochopiteľných dôvodov bol zrušený obľúbený happening maľovania nápisu #TRNAVA na Hlavnej ulici.
„Na tvorbu piateho trnavského hashtagu sme oslovili nových umelcov, ktorí ponúknu vlastnú kreatívnu víziu. Jednotlivé znaky maľujú u seba doma, do finálneho nápisu na pešej zóne ich spojíme začiatkom júna,“ povedal Peter Cagala, vedúci úseku kultúry v meste. Je to práve on, kto je za nápadom i realizáciou deväťmetrového symbolu Trnavy.
Kurátorský dohľad projektu bol zverený Jánovi Balážovi, ktorý je zároveň jedným zo zapojených umelcov. „Majster sa ukáže v obmedzení, ktoré vie naštartovať kreatívneho ducha. Výtvarníkom sme vybrali spoločnú farebnú paletu, čo má na jednej strane prispieť k skvalitneniu diskusie o ilustrácii vo verejnom priestore a zároveň máme snahu vytvoriť z nápisu #TRNAVA formálne kompaktné a harmonické dielo," dodal Baláž.
Umelci mali voľnú ruku vo výbere motívu a jeho spracovaní.
Podľa Baláža je zaujímavosťou, že všetci umelci sa okrem umeleckej venujú aj knižnej či detskej ilustrácii, alebo sa pohybujú vo sfére komerčnej tvorby. "Sú preto zvyknutí pracovať nielen s vlastnými víziami, ale aj s očakávaním zadávateľa či publika, a vedia vytvoriť dielo, ktoré funguje v konkrétnom priestore, estetizuje ho a divákovi ponúka príjemnú pauzu v pretekoch dňa na zamyslenie sa a vnímanie vlastných emócií. Takúto oázu podnetov ponúkne tento rok aj nápis #TRNAVA,“ vysvetlil kurátor hashtagu pre tento rok.
Hashtag 2020 vytvoria:
# Žaneta Aradská z Komárna
T Hedviga Gutierrez z Levíc
R Michal Sivko z Trnavy
N Ján Baláž z Pastuchova
A Filip Horník zo Smoleníc
V Adela Režná z Myjavy |
A Nikoleta Gajarová z Trnavy
Čo znamená „hashtag“?
Nápis #TRNAVA je tzv. hashtag, teda kľúčové slovo označené mriežkou, ktoré sa používa predovšetkým na sociálnych sieťach. Uľahčuje vyhľadávanie príspevkov s podobným obsahom, prepája ich a charakterizuje.
Hlavnou myšlienkou trnavského hashtagu je vytváranie pocitu spolupatričnosti a príslušnosti k svojmu mestu.
Sme rozdielni, ale spája nás mesto, v ktorom žijeme. Dielo sa snaží vizuálne pútavo hovoriť o tom, že hrdosť na naše mesto môže byť súčasťou toho, kým sme.