Múry rozdeľujú - Mosty spájajú: Výstava v Synagóge bilancuje štvrťstoročie od pádu komunizmu
Výstava nerieši politické problémy, neburcuje, nenavádza. Len upozorňuje, konštatuje a reaguje. Príďte si pozrieť širokú škálu diel devätnástich rôznych autorov.
Galéria Jána Koniarka v Synagóge – Centre súčasného umenia otvorí vo štvrtok 26. februára vernisážou o 18:00 hod. výstavu Múry rozdeľujú – Mosty spájajú. Tá následne potrvá až do 29. marca.
Za vznikom tvorivé sympóziá
Výstava vychádza z dvoch tvorivých sympózií eu-art-network v kultúrnom centre Celley Muehle, Oslip v Burgenlande v rokoch 2013–2014. Obe sa konali v dvoch rovinách, vizuálnej a hudobnej. Dva dvojtýždňové turnusy znamenali pre účastníkov prepojenie medzi umelcami rôznych národností, symbiózu názorov v podvečerných debatách o umení a výmene skúseností v oblasti umenia a kultúry.
Neexistujúci múr
Rok 1989 bol rokom pádu železnej opony, ktorá ako železné jarmo ťažila povojnovú Európu. Pád Berlínskeho múru naštartoval aj zjednocujúci proces medzi Východom a Západom v Európe. Po štvrťstoročí, kedy si postkomunistické štáty užívajú slobodu v rôznych leveloch demokracie, otvoril sa priestor na bilanciu, ktorú vyvolala doba. Na polemiku o účinku neexistujúceho múru, o význame tejto udalosti, následkoch a odkazoch k mladej generácii narodenej po roku 1989. „Keďže nemožné sa akoby v rozprávke stalo možným, keďže spadli múry okolo nás a prvotnú eufóriu zvalcovala každodenná realita, reaguje aj výtvarné umenie na nový vznikajúci jav; stavanie múrov v nás. Sme nedokonalí, plní strachu, predsudkov, alibizmu, šovinizmu a možno i skrytého či otvoreného rasizmu,“ hovorí riaditeľ Galérie Róbert Němeček.
> Trnavské publikum má podľa neho možnosť vidieť rôzne roviny pohľadu na danú tému, ktorá je vyjadrená prostredníctvom akrylových a olejových obrazov, tlačí, monotypií, fotografií, videoprojekcií, ale aj priestorových objektov, plastík a sôch.
„Výstava Múry rozdeľujú – Mosty spájajú nemá za úlohu riešiť politické problémy tej-ktorej krajiny, neburcuje, nenavádza, len upozorňuje, konštatuje a reaguje. Tak ako motívy na euro-bankovkách sú rôzne: okná, brány, mosty, … tak sa oknom pozeráme do sveta, bránou do neho vstupujeme a mosty – tie spájajú.“ dodal Němeček.
Foto: ilustračné