Milan Hanzel Správy

Do boja o vyššie mzdy v automobilke sa zapojila ďalšia strana: Kto vstúpil do hry?

Kolektívne vyjednávanie OZ KOVO s trnavskou automobilkou Groupe PSA Slovakia má nový posun.

Ilustračný obrázok k článku Do boja o vyššie mzdy v automobilke sa zapojila ďalšia strana: Kto vstúpil do hry?
Zdroj: TASR/Lukáš Grinaj

Kolektívna dohoda s platnosťou na štyri roky, priorita na odmeňovaní podľa individuálneho výkonu a kompetencií či dôraz na oceňovaní podľa dĺžky odpracovaných rokov. To sú hlavné body návrhu sprostredkovateľa v kolektívnom vyjednávaní vedenia s OZ KOVO v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia, v ktorom bol 17. septembra vyhlásený spor.

Chcú čas

Vedenie automobilky si chce návrh sprostredkovateľa, ktorý predložil vo štvrtok (22. 10.), podrobnejšie preštudovať a následne naň bude reagovať pri rokovacom stole. Informoval o tom hovorca automobilky Peter Švec. OZ KOVO podľa predsedu Milana Minárecha vníma vstup sprostredkovateľa pozitívne a chce požiadať o pokračovanie vyjednávania za jeho účasti.

O čo presne ide?

Hlavné body návrhu, ako uviedol Švec, sú vedeniu automobilky blízke. Sprostredkovateľ navrhol pre roky 2021 a 2022 zvyšovať len mesačnú individuálnu prémiu ako nástroj oceňovania individuálneho výkonu. Podporil tiež návrh zamestnávateľa zaviesť 13. a 14. plat vzhľadom na odpracované roky. Pre roky 2023 a 2024 navrhol zvýšenie mzdy s výrazným podielom, až 75 % pohyblivých individuálnych zložiek, ako sú tarify, individuálne zvýšenia či mesačné prémie.

Sú proti

Odbory s tým však nesúhlasia. „Pre nás je priorita zvyšovanie základnej mzdy. Všetko, čo je individuálne, je niečím podmienené, a tak to zamestnanci nemajú garantované,“ povedal Minárech pre TASR. Určité výhrady majú aj k predloženému návrhu na formu 13. a 14. platu a podmienkam na ich vyplácanie.

„Našou prioritou je, aby čo najviac zložiek bolo zahrnutých do základnej mzdy,“ zdôraznil predseda odborov v automobilke s tým, že o pohyblivých individuálnych zložkách by bolo možné rokovať za priaznivejšej situácie v závode.

„Neveríme, že by závod v rokoch 2023 a 2024 takouto formou odmeňoval zamestnancov,“ dodal Minárech.

Tvrdia, že sú v neistote

Vedenie automobilky podľa Šveca naďalej trvá na takom zvýšení odmeňovania, ktoré umožní výrobnému centru zvýšiť konkurencieschop­nosť závodu ako nutnej podmienky pre získanie investície do možného budúceho modelu. V oblasti flexibility treba podľa automobilky brať do úvahy nevyhnutnosť transformácie na nové technológie. Neistota na trhu núti výrobcu áut byť pripravený na rôzne scenáre, preto automobilka presadzuje väčšiu flexibilitu v záujme schopnosti plnenia objednávok klientov. Oceňuje pritom, že mediátor zahrnul do konta pracovného času aj víkendovú zmenu.

„Budúcnosť výrobného centra Groupe PSA Slovakia, rovnako ako v prípade iných finálnych výrobcov je pod tlakom veľmi nepredvídateľnej situácie v automobilovom priemysle. Zvyšujúca sa konkurencia, tlak na znižovanie emisií CO2, ale aj negatívne dosahy pretrvávajúcej koronakrízy sú hlavnými výzvami, ktorým čelí aj trnavský výrobca áut. V tejto chvíli neexistuje pre závod v Trnave záruka nového modelu, ktorý by dal budúcnosť jeho zamestnancom,“ uviedol hovorca automobilky.

Už sa to ťahá od júla

Kolektívne vyjednávanie s OZ KOVO sa v trnavskej automobilke začalo 15. júla a po siedmich kolách bol pre nedostatočný progres bol vyhlásený spor. Sprostredkovateľ od 8. októbra absolvoval viacero rokovaní s oboma stranami sporu, 22. októbra predložil návrh, ktorý je pre obe strany nezáväzný. Lehota na ukončenie mediácie bude oficiálne ukončená 8. novembra.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Zdroj: TASR

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM

Najčítanejšie