Nástrahy počasia na cestách: Ohrozuje nás dlhšia brzdná dráha a znížená viditeľnosť
Počasie udrelo v plnej sile. Na cestách treba dbať na zvýšenú bezpečnosť. Vodiči sa musia plne sústrediť na šoférovanie.
Počas jesenných dní svetla rapídne ubúda. Netreba na to zabúdať ani za volantom auta. Sychravé počasie a včasný príchod večera sa často odzrkadľujú na reakciách vodičov. “Tieto vplyvy sa odzrkadľujú aj na vnímaní a pozornosti účastníkov cestnej premávky a vo zvýšenej miere sú aj príčinami tragických dopravných nehôd,“ informuje polícia na stránke Ministerstva vnútra SR.
Za kratšou vzdialenosťou rozhľadu a dohľadu vodiča treba hľadať zníženú viditeľnosť . Prekážku tak na ceste uvidíme iba v účinnej vzdialenosti svetlometov nášho auta. “Pri použití tlmených svetiel je to vzdialenosť 25 až 60 m pri rýchlosti jazdy vozidla cca 40 až 80 km/h (samozrejme v závislosti od farby prekážky a svetlosti pozadia za ňou),“ informuje polícia.
Pri dohľade za zníženej viditeľnosti si treba uvedomiť, že svetlomety na aute sú konštruované na osvit povrchu vozovky. V prvom momente tak prekážku začnú osvetľovať zdola nahor. To môže spôsobiť oneskorenú reakciu vodiča, ktorý si prekážku na ceste často uvedomí až neskoro.
“Apelujeme na vodičov, aby v dôsledku zníženej viditeľnosti použili stretávacie svetlá, denné svietenie je nedostatočné,“ vyzýva vodičov polícia.
S neskoršou reakciou vodiča je úzko spojená aj brzdná dráha auta. Tú ovplyvňuje dážď i zníženie teploty. “Dochádza vtedy k zníženiu valivého a klzného odporu pneumatík na vozovke, a tým aj k predĺženiu brzdnej dráhy vozidla, ako aj strate stability vozidla na vozovke,“ upozorňujú vodičov muži zákona.
Pokiaľ idete rýchlosťou 50 km/h, dĺžka brzdnej dráhy sa v rôznom počasí výrazne mení:
- na suchom asfalte 24 až 25 m
- na mokrom asfalte 30 až 31 m
- na zablatenej vozovke 46 až 47 m
- na snehu 63 až 64 m
Netreba zabúdať, že tieto vzdialenosti platia iba pri vyššie spomínanej rýchlosti. Zvyšovaním rýchlosti dochádza ku geometrickému nárastu dĺžky týchto vzdialeností.
Foto: ilustračné