Škola testuje nevšedný experiment: Žiaci si nemusia robiť DOMÁCE úlohy! Čo na to rodičia?
Žiaci niektorých základných škôl si už nemusia robiť domáce úlohy. Zmenu vítajú mnohí rodičia aj učitelia.
Dá sa učiť bez povinných úloh? „Nadšenie detí, rodičov, aj učiteľov ukazuje, že to ide. Písali mi už viacerí učitelia aj školy, kde si dočasne alebo dlhodobo skúsili učiť bez povinných úloh,“ uviedol na sociálnej sieti bývalý minister školstva Branislav Gröhling.
Práve bývalý minister Gröhling vyzval školy, aby na mesiac vyskúšali zrušiť domáce úlohy. Do tejto výzvy sa zapojilo niekoľko škôl, medzi nimi aj ZŠ Koperníkova v Hlohovci, ktorá už tretí mesiac nedáva žiakom domáce úlohy. Informuje o tom portál tvnoviny.sk.
V novej metóde plánuje škola pokračovať do konca školského roka. Po zmene volali aj samotní rodičia.
„Pri rozhovoroch sa často sťažovali na domáce úlohy. V jeden deň mali ich deti úlohy bežne aj z troch predmetov a bolo to časovo náročné. Tak sme začali rozmýšľať, čo s tým,“ povedala pre tvnoviny.sk riaditeľka školy Denisa Králičová.
Domáce úlohy sa rozhodli zrušiť po dohode s tímom učiteľov. Rozhodli sa, že vyskúšajú mesiac bez domácich úloh. „Odvtedy uplynuli dva mesiace a experiment sa im osvedčil. K domácim úlohám sa zatiaľ nevrátili,“ dodávajú tvnoviny.sk.
Prečítajte si tiež
Ako to funguje?
Podľa Gröhlinga najprv riaditelia škôl očakávali neistotu či odpor od rodičov, napokon však nič také nenastalo. „Argumentovali výsledkami iných škôl, ktoré to už úspešne robia. A priniesli aj iné kroky, ako učenie podporiť: rovesnícke učenie, kde sa žiak naučí látku a vysvetlí ju spolužiakom, tematické vzdelávanie, kde sa niekoľko dní žiaci venujú jednej téme a sami získavajú informácie, alebo aj motiváciou "skokanov roka“ – tých, ktorí si zlepšia priemer či dochádzku," priblížil Gröhling.
Ako si môže škola skúsiť vyučovanie bez povinných úloh? „Najprv je treba to prerokovať v pedagogickej rade. Následne treba vysvetliť tento princíp rodičom aj žiakom. A hlavne zvážiť ako zmeniť vyučovanie tak, aby sa menej sústredilo na prácu doma a viac na prácu v triede,“ dodal Gröhling.
Názor školskej inšpektorky
Hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská odporúča učiteľom zadávať dobrovoľnú formu domácej úlohy.
Školy by jej slov nemali očakávať, že rodičia budú po večeroch pôsobiť ako pedagógovia.
„Vôbec by sa nemalo stávať, že učivo, ktoré učiteľ nestihne naučiť žiakov v škole, zadá naučiť sa ako domácu úlohu, a už vôbec nie, že ich bude v nasledujúcich dňoch hodnotiť z tohoto učiva, t.j. z učiva, ktoré ich ani nenaučil,“ povedala pre eduworld.sk.
Zmysel domácej úlohy podľa inšpektorky nemôže vidieť iba učiteľ. „Pokiaľ je jej cieľom napríklad utvrdzovanie učiva, tak logicky nemôžu dostať všetky deti rovnakú úlohu, pretože šikovnejšie s ňou iba „zabijú čas“, slabšie sa „utvrdia“ v chybách, lebo nie je pri nich odborník – učiteľ a škola nemôže očakávať, že sa rodič bude po večeroch meniť na pedagogického zamestnanca školy,“ dodáva hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Čo si myslíte o domácich úlohách vy? Vyjadriť svoj názor môžete v ankete pod článkom!
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.
Foto: ilustračné