Správy

Trnava plánuje novú mestskú ŠTVRŤ: Bude DVOJNÁSOBNE väčšia ako historické centrum

Mesto Trnava spúšťa urbanistickú súťaž. Na 140 hektároch má počas nasledujúcich desaťročí vznikať moderná mestská zóna.

Ilustračný obrázok k článku Trnava plánuje novú mestskú ŠTVRŤ:  Bude DVOJNÁSOBNE väčšia ako historické centrum
Zdroj: TASR/František Iván , Mesto Trnava

„Medzinárodnú urbanistickú súťaž, akú pripravilo Mesto Trnava, Slovensko ešte nezažilo. Jej výsledkom totiž bude aktualizácia územného plánu lokality s rozlohou až 140 hektárov,“ informuje mesto Trnava.

Postupne tu má počas najbližších desaťročí vyrásť nová mestská zóna s pracovným názvom ŠTVRŤ. Jej rozloha bude viac ako dvojnásobná oproti súčasnému historickému centru mesta.

Vízia budúceho rozvoja

Súťaž odštartuje už onedlho a výsledky budeme poznať v prvom štvrťroku 2024. „Víťazný návrh medzinárodnej súťaže bude dopracovaný do urbanistickej štúdie a bude slúžiť ako vízia budúceho rozvoja územia,“ povedal pre web mesta Ondrej Horváth, vedúci odboru územného rozvoja a koncepcií (OÚRaK) Mestského úradu v Trnave.

Dané územie je podľa radnice už od 70. rokov minulého storočia definované ako rezerva na rozširovanie mesta.

„Spomínaná lokalita sa rozprestiera od zeleného pásu na sídlisku Družba až po východný obchvat. Jeho severnú hranicu tvorí Piešťanská cesta, kým plánované predĺženie Spartakovskej ulice vyznačuje hranicu na juhu. V juhozápadnom cípe územia sa nachádza obytný projekt s názvom Prúdy, ktorý je momentálne vo výstavbe,“ informuje mesto Trnava.

Hlavným cieľom mesta teraz je, aby bol rozvoj v lokalite udržateľný. „Chceme získať ucelenú víziu pre vznik plnohodnotnej kompaktnej mestskej štvrte postavenej na princípe udržateľného pätnásťminútového mesta pripraveného na klimatickú zmenu,“ dodal Ondrej Horváth.

Pätnásťminútové mesto

ŠTVRŤ má spĺňať princípy tzv. „pätnásťminútového mesta“. Tie sú navrhnuté s kompaktným usporiadaním a všetky dôležité služby a oblasti sú umiestnené blízko seba.

„Rezidenti tu majú minimálnu potrebu cestovania a uprednostňujú aktívny spôsob dopravy ako chôdzu a bicyklovanie. Doprava v týchto mestách je diverzifikovaná. Používanie osobného auta tu nebýva prvou voľbou vďaka dobrej prístupnosti a kvalite rôznych foriem verejného transportu od vlakov, cez autobusy až po systémy na zdieľanie bicyklov,“ informuje mesto Trnava s tým, že súčasťou plánovania je aj vytváranie zelených plôch a dodáva: „Kompaktné mestá využívajú inteligentné riešenia pre riadenie spotreby energie, investujú do obnoviteľných zdrojov energie a v medziach možností sa približujú k energetickej sebestačnosti. Okrem udržateľných zdrojov tieto mestá podporujú cirkulárnu ekonomiku. Tieto princípy by však nemohol naplniť aktuálny územný plán. Bez komplexného návrhu by nasledovala ,,divoká” výstavba.“

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Ďalšie aktuálne témy

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM