Dominika Handzušová Správy

Pollák na návšteve Základnej školy Gorkého: Projekt PRINED označil za revolučný

Projekt orientovaný na sociálne znevýhodnených žiakov má vychovať novú, samostatnejšiu generáciu. Ako sa pozdával splnomocnencovi vlády pre rómske komunity?

Ilustračný obrázok k článku Pollák na návšteve Základnej školy Gorkého: Projekt PRINED označil za revolučný
Zdroj: Webnoviny.sk

Základnú školu (ZŠ) na ulici Maxima Gorkého v Trnave navštívil splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák. V sprievode národného koordinátora projektových aktivít Romana Huňáka si prezrel triedy, ktoré navštevujú rómski žiaci a informoval sa o implementácii projektu na škole.

Pomáha žiakom a podporuje zamestnanosť

ZŠ navštevuje v súčasnosti, podľa slov riaditeľky Beáty Krajčovičovej 383 žiakov, z nich je 27 percent rómskeho pôvodu a 20 percent zo sociálne znevýhodneného prostredia. Už štrnásť rokov vytvára pre nezrelé deti tzv. nultý ročník. V rámci projektu PRINED (Národný projekt inkluzívnej edukácie) majú žiaci možnosť tráviť čas aj po vyučovaní v škole pri príprave na ďalší deň a tiež pri voľnočasových aktivitách. Umožnil tiež zamestnať ku kmeňovej školskej psychologičke a trom asistentom učiteľov ďalších dvoch asistentov, dvoch sociálnych pedagógov, prácu našli aj jeden psychológ a jeden špeciálny pedagóg.

Revolučný projekt výchovy

Splnomocnenec Pollák označil PRINED ako najrevolučnejší z doterajších projektov, orientovaných na sociálne znevýhodnených žiakov. V súčasnosti je do neho zapojených 100 základných a 50 materských škôl na celom Slovensku s výnimkou Bratislavy. Jeho prioritami je zavedenie celodenného výchovno-vzdelávacieho systému v ZŠ pre deti z rizikových skupín a zastavenie prijímania žiakov s ľahkým mentálnym postihnutím do špeciálnych škôl. Dôraz kladie aj na predškolské vzdelávanie rómskych detí.

„Výsledkom má byť nová generácia mladých ľudí, ktorí nie sú celoživotnými poberateľmi sociálnych dávok, ale generácia vzdelaných ľudí, takých, ktorí sa dokážu o seba postarať, zamestnať sa a riešiť svoje problémy sami,“ uviedol Pollák. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie, vzniklo 655 nových pracovných miest, z toho 200 asistentov učiteľov a 455 špeciálnych pedagógov, psychológov a sociálnych pedagógov.

Špeciálna škola nie je riešením

Trvanie má od apríla 2014 do novembra 2015. Pollák verí, že sa dovtedy podarí prijať legislatívny rámec, aby mohol pokračovať a ktorý potom umožní premiestniť pracovníkov zo špeciálnych škôl do základných, kde budú riešiť potreby znevýhodnených žiakov a detí s ľahkým mentálnym postihnutím. „Ide o to, že deti sú do špeciálnych škôl častokrát preraďované, pretože nie sú sociálne zrelé a schopné sa zaradiť do procesu základnej školy.“ myslí si Pollák.

Preto v projekte kladú dôraz na predškolskú prípravu a tiež na celodenný výchovno-vzdelávací systém, ktorým sa má pomôcť deťom, aby v rizikovom prostredí rodín a komunity trávili menej času a zároveň získavali vedomosti a zručnosti pre ďalší osobnostný rozvoj. „Nové zásady by mali umožniť urobiť rozhodnutie o zaradení detí do tohto systému samotným školám, ak ho rodič dieťaťa nebude vedieť urobiť,“ dodal splnomocnenec.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM