Miroslava Kuracinová Valová v ROZHOVORE: Odkaz pre starostu priniesol tisíce podnetov

O tom, ako vlastne Odkaz pre starostu funguje, sme sa porozprávali s referentkou komunikácie z kancelárie primátora, Miroslavou Kuracinovou Valovou.

Júlia Vargová

Odkaz pre starostu využívajú mnohé väčšie i menšie obce. Ľudia si takúto jednoduchú formu komunikácie s mestom obľúbili. V Trnave táto vymoženosť funguje vo veľkom. Podnety pribúdajú denne.

Aj vďaka spolupráci občanov s radnicou je Trnava lepším miestom pre život.

O odkaze pre starostu nám porozprávala Miroslava Kuracinová Valová, referentka, ktorá ho má tento projekt na starosti. Sama hovorí, že ľudia občas reagujú, akoby mesto malo v rukáve čarovnú paličku, ktorú len nechce použiť. Ľudí zásadne neodbíja tým, že riešenie daného problému nie je v kompetencii mesta. Radšej nad rámec svojich kompetencií komunikuje s mnohými súkromnými firmami, ktoré upozorňuje na občanmi nahlásené nedostatky. Všetko preto, aby boli Trnavčania spokojní.

Ako vlastne trnavský Odkaz pre starostu vznikol?

V Trnave funguje od roku 2011. Začal s ním súčasný pán primátor, Peter Bročka. V tej dobe ešte ako aktivista poukazoval na problémy v Trnave.

Koľko podnetov odvtedy ľudia poslali?

V prvom roku nebolo veľa podnetov, ale ich množstvo postupne rastie. Napríklad za rok 2016 sme mali asi 1040 podnetov. Nasledovný rok už to bolo viac a minulý rok ich bolo približne 1400. V tomto roku už máme evidovaných takmer 300 podnetov.

Aké sú reakcie ľudí?

V podstate sa im to páči, pretože vedia, že problém, ktorý nahlásili je zaevidovaný a bude sa riešiť. Či už sa to týka zelene či výtlkov. Samozrejme, sú trpezlivejší ľudia, ktorí chápu, že tých problémov je v meste veľmi veľa. Nie na každého sa dá s riešením podnetu hneď nájsť čas. Sú však aj veľmi netrpezliví ľudia. Akoby dostatočne nechápali, že ten proces nie je o riešení problémov lusknutím prstov. Niektoré problémy skutočne vyžadujú dlhodobejšie riešenie.

Ako mohli ľudia na problémy upozorňovať pred zavedením Odkazu pre starostu?

Mohli sa obrátiť priamo na konkrétne odbory, ktoré majú daný problém na starosti. Podnety najčastejšie preposielam na odbor dopravy a komunálnych služieb. Často riešim i problémy so smeťami, zeleňou, či výtlkmi, no mávame aj podnety územného rázu. Tie sa týkajú odboru územného rozvoja a koncepcií. Mnohí však túto možnosť nevyužívali. Odkaz pre starostu je pre ľudí oveľa pohodlnejšia cesta. Jednoduchší spôsob, ako podnet vyriešiť.

Čo občania riešia najčastejšie?

Sú to hlavne už spomínané výtlky, neporiadok okolo stojísk, nevynesené smetné nádoby…

Má odpad vôbec na starosti mesto, nemá na to firmu?

Spadá to pod firmu FCC Trnava, ktorej ale mesto zadáva zákazky. V zmluve majú, že stojisko by malo po vysypaní smetí upratané. Tak isto raz za mesiac obiehajú mesto na veľkých autách a odstraňujú odpad. Problémom je však, že ten odpad pri stojiskách vôbec vzniká. Ľudia sú nezodpovední a nevyužívajú zberné dvory na to, na čo by mali. Napríklad pneumatiky. Väčšina ľudí vie, že tam, kde kúpia nové, by mali staré odovzdať. Nie ich hodiť k stojisku a následne písať na odkaz pre starostu, že sú tam.

Takže je to o celkovom prístupe ľudí…

Nie je jednoduché tieto čierne skládky priebežne odstraňovať. Tí, čo robia neporiadok, sú vždy o krok vpred.

Chystá sa jarné upratovanie Trnavy. Zbierať odpad budú aj mestskí zamestnanci?

Zamestnanci mestského úrad budú pomáhať čistiť Trnavu 12. apríla. Na 13. apríl je naplánované veľké čistenie spoločne s mestskými poslancami v rozdelených lokalitách v rámci výborov mestských častí.

Pomôcť môže prísť ktokoľvek?

Áno. Nejde o bežné čistenie, ktoré majú pod palcom mestské firmy. Ide skôr o to, aby si ľudia uvedomili, koľko toho neporiadku vzniká. Nie je dôležité ho len odstraňovať, no v prvom rade ho treba prestať robiť. Nie je to len o cigaretových ohorkoch okolo činžiakov. Už len napríklad takou obyčajnou vecou, ako sú ponechané otvorené kontajnery na stojiskách, môže vzniknúť problém. Vietor odpad zo smetiakov raz dva rozfúka po okolí. Mesto chce touto akciou poukázať hlavne na množstvo neporiadku, ktoré tu vzniká a na spôsoby, ako tomu zabrániť.

Projekt Odkaz pre starostu má ambíciu prispieť ku skvalitneniu miestnych samospráv a ich pozitívnejšiemu vnímaniu občanmi a to vďaka posilnenej komunikácii z oboch strán.

Portál je projektom neziskovej mimovládnej organizácie Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť – SGI. Odkazprestaros­tu.sk slúži hlavne pre hlásenie problémov týkajúcich sa hmotných vecí, ktoré môžu byť upratané, opravené, vymenené, alebo odstránené. Podnet sa musí viazať ku konkrétnej lokalite, preto je pri nahlasovaní potrebná fotografia, alebo video záznam.

Zdroj: Dnes24.sk