Správy

Slovenskí vedci získali hotový POKLAD: Objavili úlomok vzácneho METEORITU

Šanca nájsť miniatúrny úlomok meteoritu bola extrémne malá. Bádateľovi sa však podaril životný objav.

Ilustračný obrázok k článku Slovenskí vedci získali hotový POKLAD: Objavili úlomok vzácneho METEORITU
Zdroj: FMPH UK v Bratislave

Vedci objavili úlomok meteoritu v obci Pusté Úľany pri Galante. TASR o tom informoval Juraj Tóth z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky Univerzity Komenského v Bratislave.

„Nad juhozápadným Slovenskom sa 25. júna tohto roku objavil jasný meteor, ktorý bol dobre viditeľný na večernej oblohe. Vedci, miestni ľudia, ako aj príležitostní hľadači niekoľko mesiacov hľadali úlomky meteoritu, o ktorom sa predpokladalo, že dopadol v obci Pusté Úľany a jej okolí. Vedci z Univerzity Komenského v Bratislave oznámili, že sa našiel prvý úlomok,“ uviedol Tóth.

Našiel ho Poliak

Úlomok s hmotnosťou 8,6 gramu našiel nadšenec astronómie z Poľska Mateusz Żmija 20. augusta. „Mal veľké šťastie, pretože šanca nájsť exemplár v takomto teréne bola veľmi malá. Nálezca urobil niekoľko fotografií meteoritu a veľmi presne zdokumentoval miesto nálezu s jeho GPS polohou,“ ozrejmil Tóth s tým, že nálezca následne úlomok odviezol do Bratislavy a odovzdal ho vedcom z Fakulty matematiky, fyziky a informatiky UK v Bratislave.

Prečítajte si tiež

Vyzvali hľadačov

Vzorka v súčasnosti prechádza podrobnou analýzou. Vedcom sa zatiaľ podarilo potvrdiť pravosť a určiť, že na zemi pristála veľmi nedávno. „Existuje veľa indícií, že ide o jeden z kamenných typov meteoritov nazývaných chondrity, obsahujúci malé kamenné sférické chondrule a zrnká kovu. Ale až podrobné mineralogické analýzy určia presný typ meteoritu,“ spresnil Tóth.

Vedci vyzývajú obyvateľov Pustých Úľan, aby pokračovali v hľadaní a venovali svoje nálezy na posúdenie a analýzu. Na okolitých poliach a v samotnej obci leží podľa nich určite viac úlomkov meteoritov, ktoré sa pri predchádzajúcich expedíciách nenašli. „Je potrebné pripomenúť, že meteority nájdené na Slovensku sú majetkom štátu a mali by byť odovzdané miestnym úradom alebo vedcom,“ doplnil.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Ďalšie aktuálne témy