Monika Hanigovská Rôzne

Spojte cyklotúru so zážitkami: 3 zaujímavé trasy pre Trnavčanov

Cyklotúry v okolí Trnavy ponúkajú okrem športu, aktívneho relaxu aj všakovaké zážitky. Nechajte sa inšpirovať hneď tromi zaujímavými tipmi.

Ilustračný obrázok k článku Spojte cyklotúru so zážitkami: 3 zaujímavé trasy pre Trnavčanov
Foto: Miroslava Pallová / Zdroj: Dnes24.sk

Ohromné výhľady

Ľuboš Kraic, tajomník Malokarpatského cykloklubu, nám opísal cyklotúru, ktorá ponúka krásne výhľady. „Chcem podčiarknuť ohromné výhľady z hrebeňa pri Rozbežských Kopaniciach, na ktoré sa nezabúda a ktorých v Malých Karpatoch nie je veľa. Dá trochu zabrať stúpanie na dedinu Rozbehy, ale stojí to za to,“ vraví. A o akú trasu vlastne ide? Tu sú podrobnosti.

Trasa: Smolenice (železničná stanica) – Trstín – smer Buková – pri el. transformátore treba odbočiť (po červenej turistickej značke) na smer Sokolské chaty. Potom sa vydať lesnou cestou smerom na Rozbehy (miestne značenie) – smer veterné elektrárne – za nimi treba odbočiť na žltú cyklotrasu č. 8212 (výhľady). Trasa ďalej pokračuje takto: Buková (dedina) – Smolenice (železničná stanica). Cyklisti musia prejsť dlhšou traťou, aby sa im rozprestrel výhľad, ktorý stojí skutočne za to. Cyklotúra vede aj cez nevyznačenú trasu. „Nachádza sa totiž v Malých Karpatoch a pozostáva zo značenej cyklotrasy, ako aj z neznačenej lesnej cesty“, opisuje Kraic.

Začiatočným bodom je však železničná stanica pri Smoleniciach, kam sa môžete odviesť aj autom. V Trstíne začnete šlapať smerom na Bukovú. Neprejdete však cez dedinu. Tesne pred Bukovou zabočíte do lesa, smerom na Sokolské chaty. Potom výletníkov očakáva dedina Rozbehy.

Prečítajte si:V Trnave musíme rátať s viacerými odstávkami elektriny: Týkajú sa aj vás?

Dedinka Rozbehy je známa svojim ostrým stúpaním, našťastie s pomerne krátkym úsekom. Pred športovcami na dvoch kolesách sa čochvíľa vynorí veterná elektráreň. Po krátkom čase zase odbočíte na Rozbežské Kopanice – na trávnatý hrebeň. Scenéria ponúka odmenu, krásny výhľad. Rozbehy, pohoria na sever zachytávajúce aj Brezovské Bradlo, či Štefánikovú mohylu majú návštevníci ako na dlani.

Ďalšou cestou prechádzate okolo Ranča pod Tŕstím. Ak máte šťastie, môžete zhliadnuť kone v plnej kráse. Kolesa cyklistov však budú smerovať až do dedinky Buková. Odtiaľ sa vydáte smerom na Brezinky. „Odtiaľto zase načierame hlbšie do svojich rezerv, lebo cesta začína stúpať a s malými rovinkami na odpočinok pri Červenej hore a Mon Repose dosahujeme pri sedle Uhliská výšku cez 570 m. Terén lesnej magistrály je vcelku na tieto pomery celkom prívetivý a strieda sa tu stará asfaltka so šotolinou. Sem-tam len malé mláčky, takže môžeme si aj užívať nerušeného pokoja malokarpatskej prírody,“ dotvára obraz Malokarpatský cykloklub.

Prečítajte si:Stredoveká prešovačka v Trnave: Milovníci vína, prídete si na svoje!

Na Uhliskách pokračujete cestou ku chate na Majdáne pri Lošonci. Potom je potrebné prejsť posledný úsek Lošonca a následne sa vydáte späť, cez Smolenice na železničnú stanicu.

Rýchly relax

V prípade, že chcete osedlať vášho dvojkolesového tátoša len na pár hodín, môžete vyskúšať pohodovú cestu do Cífera. Na konci cesty si tiež vychutnáte odmenu. Vodná nádrž Ronava ponúka relax – láka na prechádzky, piknik aj pekné fotografické zábery.

Športoví nadšenci by sa mali vydať smerom na Kamenáč, smerom na Biely Kostol. V obci zabočíte hneď po vstupe doľava. Šľapať by ste mali v nezmenenej polohe až na koniec ulice. Neďaleká asfaltka vás nasmeruje až do Cifera. Úsek nemá veľkú premávku, čo ocenia cyklisti, ktorí si chcú vychutnať intenzívne a pomerne nerušené spojenie s prírodou. Cesta je vhodná aj pre rodiny s malými deťmi.

V Cíferi budete pokračovať na hlavnú cestu. Ďalej sa treba vybrať až k nádrži Ronava. Vodná plocha je stvorená na relaxáciu popri nej. Ponúka až 17 km vodnej hladiny.

Z Cífera sa môžete vydať na Voderady, ale pred Pácom zabočíte doľava. Po asi dvesto metroch sa vybicyklujete až za Hrnčiarovce. Mali by ste sledovať prvú odbočku vpravo. Zavedie vás až k potoku Parná. Potok nasmeruje cyklistov až k Bratislavskej ceste. Odtiaľ sa dostanete až na Kamený mlyn, čo je len kúsok do Trnavy.

Suchá nad Parnou

Obec ponúka zaujímavú lokalitu aj červené víno. Vydajte sa do Hečkovho svätostánku. Nasadnite na bicykel a pustite sa mimo hlavnú cestu. Cez Kamenáč pokračujte do obce Biely Kostol. Na konci dedinky nezabudnite zahnúť smerom na Ružindol. Hlavnou pomôckou bude niekoľko budov, ktoré spadajú do lokality Medziháj a sú akýmsi vodítkom pre vašu cestu.

Pred cieľom čaká cyklonadšencov už len Zvončín, odtiaľ prejdete do Suchej. Pred mostom však odbočíte doľava. Nohy vám dajú zabrať pod strmším kopcom, na konci cesty vás však privítajú rodinné domy, ktoré zavedú návštevníkov až k priehrade.

Ďalej sa môžete na dvojkolesovom tátošovi prejsť po stopách spomínaného známeho spisovateľa. Pozrite si Ružovú a Vlčiu dolinu v Suchej nad Parnou. Najmä Vlčiu dolinu, ktorá je spätá práve s dielom Červené víno. Vlčia dolina bola v diele premenovaná na Vlčindol. Ocitnete sa na mieste, kde vyrastal samotný spisovať Hečko.

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Trnavy a okolia.