Dominika Handzušová Samospráva

Malé a koncové obce prídu o autobusy: Viac ako tretina samospráv vzniesla pripomienky

Starostovia a primátori obcí a miest v Trnavskom kraji diskutovali o škrtoch autobusových spojov. Z Úradu TTSK neodchádzali spokojní.

Ilustračný obrázok k článku Malé a koncové obce prídu o autobusy: Viac ako tretina samospráv vzniesla pripomienky
Zdroj: TASR

Možnosť vyjadriť sa k optimalizácii liniek prímestskej dopravy, ktorá prináša návrh redukcie asi 196 autobusových spojov, využilo zhruba 50 starostov a primátorov obcí a miest. Na pôde Úradu Trnavského samosprávneho kraja sa zapojili do diskusie, ktorá však viac ako konkrétne výsledky priniesla témy a inšpirácie do budúcich rokov.

Situácia sa môže ešte zhoršiť

Kraj dal nový grafikon spojov do pripomienkového konania, ktoré skončilo 15. októbra. Podľa riaditeľky odboru dopravnej politiky Trnavského samosprávneho kraja Alexandry Silberhorn požiadavky a pripomienky vznieslo asi 35 percent samospráv. Kraj dal tým obciam, kde sa rozhodol spoje redukovať z dôvodu nerentabilnosti, možnosť ich udržania za podmienky, ak sa budú podieľať na financovaní. Starostovia však poukázali na to, že pre malé a koncové obce, ktorých sa týka redukcia najviac, by to bolo zväčša likvidačné. „Ak by sme to chceli urobiť, to si môžeme rovno zobrať pôžičku,“ konštatoval starosta Pastuchova Ladislav Ištok.

Podľa riaditeľa Úradu Trnavského kraja Ľuboša Dušeka bol pôvodný návrh redukcie spojov asi o 1 milión kilometrov za rok, čo predstavuje asi 5 percent celkového objemu prímestskej dopravy v kraji. Úspora finančných prostriedkov by bola okolo 1 až 1,5 percenta. „Po úpravách sa bavíme o redukcii zhruba 300 tisíc kilometrov, čo je úspora financií 0,5 percenta,“ uviedol. Kraj podľa jeho slov v posledných rokoch na tento druh dopravy prepravcom dopláca okolo 12,5 milióna eur nad rozsah záloh. „Je to na hrane,“ zhodnotil s tým, že krajská samospráva na to už nemá. Pritom nie je vylúčené, že situácia sa môže zhoršiť v súvislosti so zavedením bezplatného cestovného na železnici.

Škrtať až po diskusii

Plénum nanieslo niekoľko návrhov, ktorými sa môže krajská samospráva podľa Dušeka zaoberať pre budúcnosť. Hlavný kontrolór Horných Orešian Ivan Greguš navrhol, aby sa rušili tie spoje, ktoré sú duplicitné s vlakovou dopravou. Zostanú tak prostriedky pre spoje do malých a koncových obcí. Starosta Rovenska Ján Ňukovič požiadal, aby takú dôležitú otázku, ako je redukcia spojov, nabudúce riešil kraj radšej diskusiou po jednotlivých okresoch. Nepáči sa mu, že pri analýze rentabilnosti spojov sa uplatnil iba matematický princíp (v priemere pod 8 ľudí na spoj) a nezohľadňovali sa ďalšie okolnosti. Na to, že mnohé obce redukciou utrpia zásadne, poukázal okrem iných starosta Pastuchova, keď posledný spoj do obce podľa novej úpravy prichádza o 16:35 hod. Žiadne spoje počas soboty a nedele a zrušené spoje na kopanice hlásila starostka obce Prietrž Dana Blažková. V Koválovci musia školákov z vyučovania už dlhšie voziť za vlastné.

Prepracovať celý systém

„Koncepcia liniek v kraji je stará 50 rokov,“ upozornil starosta Horného Trhovišťa Tibor Veľký. Podľa neho je potrebné, aby bol prepracovaný celý systém. Zmenou by vznikli úplne nové, spojené či predĺžené, a tým rentabilné autobusové linky. Silberhorn uviedla, že kraj sa už zaoberá prípravou nového plánu dopravnej obslužnosti v kraji, je to však zdĺhavý proces. Prednosta Obecného úradu v Kútoch Dalibor Holúbek upriamil pozornosť na možnosť zavedenia integrovanej dopravy, kedy by sa zrušili súbežné linky a robili lokálne zvozy cestujúcich z okrajových častí k spojom. Dušek reagoval, že Trnavský kraj sa integrovanou dopravou zaoberá už dlhší čas, má však nadväzovať na projekt v Bratislavskom kraji, ktorý nie je ešte stále hotový.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM