Nové výstavy v Galérii Jána Koniarka: Figurálne objekty, grafika i akvizície

Trnavská galéria predstaví (ID)entity I. Tomanovej a D. Pacúcha a nové akvizície. Obe výstavy potrvajú do 3. februára budúceho roku.

Ilustračný obrázok k článku Nové výstavy v Galérii Jána Koniarka: Figurálne objekty, grafika i akvizície
Zdroj: TASR

Dve výstavy – (ID)entity a Akvizície, otvorí trnavská Galéria Jána Koniarka (GJK) súbežne vo štvrtok 6. decembra vo svojich výstavných priestoroch v Kopplovej vile.

Pri prvej ide o prezentáciu komorných figurálnych objektov Ivety Tomanovej a veľkoformátových grafík – hĺbkotlačí Dušana Pacúcha, v druhom prípade galéria predstaví diela, ktoré nadobudla vďaka zdrojom z Fondu na podporu umenia. Obe výstavy potrvajú do 3. februára budúceho roku.

Manželia reflektujú aktuálne sociálne témy

Manželský a umelecký pár výtvarníkov sa po dlhšom pôsobení v zahraničí (v rokoch 1994 – 2009) predstavuje výberom z tvorby posledných štyroch rokov. Obaja reflektujú aktuálne sociálne témy, akými sú vzájomná odcudzenosť jednotlivcov či vybraných spoločenských skupín vo vzťahu k okolitému svetu v rámci vyspelej Európy. Reflexia zachytáva uniformitu, technické vymoženosti a stereotypy, ktoré nám dnešná realita ponúka.

Slovná hračka v názve v princípe odkazuje podľa kurátora Romana Popelára na dve roviny: k slovu identita, kde v rámci stierania politických, ekonomických a sociálno-kultúrnych hraníc prichádza v určitom zmysle slova k jej strate – túto tému vo svojej komornej figurálnej tvorbe rieši najmä sochárka Iveta Tomanová (*1961, Trenčianske Teplice), a paralelne ide o vyjadrenie názoru oboch autorov ako umeleckých entít (ID – Iveta, Dušan) k spomínaným témam.

Vytváranie mikropríbehov

Grafik a maliar Dušan Pacúch (*1954, Martin) sa prezentuje stredne veľkými i niekoľkými veľkoformátovými hĺbkotlačami, ktoré podľa matríc variuje (každá tlač je originálom vytlačeným v jednom kuse). Ich spájaním v kontexte obsahu vytvára naráciu, mikropríbehy. Tento výtvarný postup je v rámci grafických techník v posledných desaťročiach na Slovensku viac-menej unikátom.

V roku 2016 bol za jednu zo série grafík nominovaný na Celeste Prize v Londýne v kategórii maľba a kresba s následnou rozsiahlou výstavou finalistov v londýnskom Bargehouse. Obaja tvorcovia sa na Slovensku prezentujú skôr okrajovo, poslednú samostatnú výstavu na Slovensku mali v Bratislave v roku 1992.

GJK v roku 2018 nadobudla vďaka Fondu na podporu umenia sochu Erny Masarovičovej s názvom Matka a dielo Antona Čierneho s názvom Prv než bude horieť parlament. Masarovičová (1926 – 2008) patrila a patrí k výrazným osobnostiam československého sochárstva druhej polovice 20. storočia. Matku vytvorila v roku 1965.

„Pretože autorka doposiaľ v zbierkach GJK zastúpená nebola, kúpa diela má pre galériu osobitú hodnotu,“ uviedla PR manažérka galérie Zuzana Dohnalová.

Mladý slovenský výtvarník roka (terajšia Cena Oskára Čepana) Anton Čierny sa narodil v roku 1963. Prv než bude horieť parlament je originálny full HD videofilm, ktorý vznikol v priebehu roka 2017 ako nové dielo k samostatnej výstave Antona Čierneho v Synagóge – Centre súčasného umenia v Trnave. Hovorí o vzrastajúcom pravicovom extrémizme, ktorý sa posledné roky vkráda do našej spoločnosti.

Dajte LIKE na našej FB stránke a máte vždy čerstvé info z Trnavy a okolia

Foto: archívne

Zdroj: TASR