BTW Správy

Zvládame krízové opatrenia?: trnavské supermarkety a ich zákazníci v čase "korontény", GALÉRIA

Aké opatrenia prijali obchody? Zažili po víkende nápory? Či naopak zákazníci dodržiavajú odstupy, nosia rúška alebo sa neprehrabávajú v pečive holými rukami, sme sa boli pozrieť osobne.

Ilustračný obrázok k článku Zvládame krízové opatrenia?: trnavské supermarkety a ich zákazníci v čase "korontény", GALÉRIA
10
Galéria

Obchodníci s potravinami a drogériou sa začiatkom tohto týždňa obávali priveľkého náporu na svoje predajne.

Opatrenia a obavy

Podľa Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), ktorá združuje spoločnosti Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Metro, Terno a Tesco, hrozilo, že v pondelok 30. 3. sa budú pred obchodmi vytvárať rady a že si nebude môcť každý zákazník nakúpiť v obchode v blízkosti jeho domova. Obavy vychádzali z povinnosti zaviesť nové nariadenia vlády.

,,Zavádzame opatrenia, ktoré napomáhajú k zvládnutiu aktuálnej mimoriadnej situácie. Príkladom sú prednostné hodiny pre seniorov, inštalácia plexiskiel pri pokladniciach a podobne,„ priblížil predseda SAMO Martin Krajčovič. "Nevieme však vynucovať dodržiavanie poriadku a odstupov dva metre medzi ľuďmi a môže sa to ukázať ako kontraproduktívne opatrenie,“ upozornil.

Obchodníci tiež vyzvali zákazníkov, aby sa správali k personálu v obchode a k ostatným zákazníkom ohľaduplne a pomohli prísne regulačné opatrenia naplniť čo najlepšie.

Podarilo sa im to?

Aby sme zistili, ako na nariadenia napĺňali obchody ako aj ich zákazníci, v pondelok 30. marca v popoludňajších hodinách sme navštívili tri veľké trnavské obchody: Tesco, Kaufland a Lidl na Družbe.

Tesco

Na nápor davov s nákupným absťákom to nevyzeralo. Parkovisko vyťažené na maximálne polovicu, pred obchodom nezvyčajný pokoj. Všetci ľudia mali zakrytú tvár. Vlastne jedinou bez rúška bola v tej chvíli žena s cigaretou pri popolníku. Kovové zátarasy pred vstupom do hypermarketu však naznačovali, že opatrenia tu berú vážne.

Vnútri, na konci úzkeho koridoru, ktorým návštevníci museli prejsť, pracovala dvojica zamestnancov. Na zodpovednosť mali dezinfikovať každému zákazníkovi ruky, počítať množstvo zákazníkov v obchode a dbať o poriadok. Pracovník SBS-ky nám potvrdil, že v ranných hodinách prišlo ľudí viac, do veľkej miery dôchodcov.

V priestoroch prevádzky sa zákazníci správali zodpovedne a ohľaduplne. Žiadne prehrabávanie pečiva bez rukavíc, konflikty pre mydlo alebo nedodržiavanie odstupov tu nehrozilo. Pozorným prístupom tomu napomáhal aj personál. Keď zákazník pri pokladničnom páse prekročil na zemi čiaru vyznačujúcu potrebný odstup, pokladníčka ho ihneď vyzvala, aby sa postavil za čiaru. Ten to okamžite rešpektoval.

Kaufland

Podobná, nezvyčajne tichá atmosféra bola aj pred Kauflandom. Vo vchode stál SBS-kár, dezinfekciu však zabezpečoval automat. Tento obchod pôsobil plnšie, no dalo sa vnímať, že nikto sa sem neprišiel len tak poprechádzať. „Nakúpiť, zaplatiť a preč,“ tak bolo možné vnímať atmosféru medzi zákazníkmi. Nebola to však nervozita, ktorá by mohla byť základom konfliktov. Každý sa tu správal ohľaduplne a nedalo sa nevšimnúť si, že všetci sa vzájomne obchádzali v úctivej vzdialenosti.

Lidl

Mnohých návštevníkov pri vstupe prekvapil zamestnanec SBS-ky, ktorý ich nepustil bez vozíka. Každý jeden návštevník musel mať nákupný vozík, a to aj v prípade, keď išli nakupovať spolu. Týmto jednoduchým pravidlom obchod zabezpečil, aby vo vnútri bolo vždy maximálne 51 ľudí. Na túto skutočnosť upozorňoval aj oznam na vstupe tesne pri dezinfekčnom automate. Ráno bola situácia podľa pána z SBS náročnejšia, no popoludní počas 15 minút nášho pozorovania na vozík nikdy nečakali viac ako dvaja ľudia.

Rovnaká disciplína ako v ostatných obchodoch, vládla aj tu. Rúška boli samozrejmosťou u každého, gumené alebo mikroténové rukavice mala väčšina. Nechýbali plexisklá na pokladniach a v interiéri prevádzok sme nezahliadli ani jedno dieťa.

Napriek počiatočným obavám môžeme z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že Trnavčania zvládli túto skúšku na jednotku!

Zdroj: Dnes24.sk

Rýchle správy

Najčítanejšie